CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

konsep blog saya

Hadratul Islami adalah ketamadunan islam yang mana islam adalah agama sepanjang zaman. Agama Islam jugalah yang menjadi panduan kepada perkembangan tamadun dunia keseluruhannya tidak kira dari segi kehidupan, politik, ketenteraan, pemerintahan dan sebagainya.

Sesunguhnya Islam itu meyelubungi seluruh pelusuk di dalam kehidupan harian manusia yang beragama Islam dan sejud pada kiblat yang sama dan menghambakan diri kepada ALLAH tuhan yang SATU...

Friday, October 24, 2008

Isu Pembentukan Keluarga Islam

Diriwayatkan bahawa Rasulullah menceritakan kepada sahabat bahawa isteri al-Haththab (seorang pencari kayu api) adalah ahli syurga. kerana baiknya perangai dan skapnya kepada suaminya. Apabila ditanya kepada wanita itu bagaimana sikap terhadap suaminya, dia berkata:
"apabila suamiku keluar rumah untuk mencari kayu api, aku juga merasakan betapa ketih dan penatnya suamiku dalam usaha mencari rezeki untuk kami sekelarga. aku juga merasakan betapa hausnya dia berada di atas bukit-bukit seakan-akan kerongkong ku juga kering kerananya. maka aku sediakan air sejuk ntuk diminumnya apabila dia sampa di rumah.''

"aku susun kelengkapan rumahku engan sebaik-baiknya serta aku sediakan makanan kegemarannya. Kemudian aku tegak menunggu kepulangannay dengan pakaian yang baik, sehingga apabila dia pulang aku sambut bagaikan pengantin baru yang menyambut suaminya yang dirindui, aku serahkan diriku dengan pasrah kepadanya. Apabila dia ingin beristirehat au melayaninya. Apabila menghendakiku, aku sentiasa berada dalam pelukannya, bagaikan seorang kanak-kanak yang ditmang-timan dengan manja oleh ayahnya."

Beginilah jawapan isteri kepada seorang pengumpul kayi api yang diberitakan oleh Rasulullah bahawa wanita ini adalah ahli syurga. Sebagaimana yang dumpamakan oleh para ulama' bahawa isteri yang solehah seperti sekelompok gagak berterbangan belum tentu ada seekor gagak yang dihujung sayapnya ada tompok putih. Suami yang soleh dan Isteri yang solehah adalah impian setiap insan yang menginginkan keluarga yang bahagia di dunia dan di akhirat.

0 comments:

macam2...