CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

konsep blog saya

Hadratul Islami adalah ketamadunan islam yang mana islam adalah agama sepanjang zaman. Agama Islam jugalah yang menjadi panduan kepada perkembangan tamadun dunia keseluruhannya tidak kira dari segi kehidupan, politik, ketenteraan, pemerintahan dan sebagainya.

Sesunguhnya Islam itu meyelubungi seluruh pelusuk di dalam kehidupan harian manusia yang beragama Islam dan sejud pada kiblat yang sama dan menghambakan diri kepada ALLAH tuhan yang SATU...

Thursday, October 23, 2008

Isu Penghayatan Islam

Zahirkan Kesyukuran Melalui Aidilfitri

Allah berfirman dalam surah Al-baqarah ayat 185 yang bermaksud " supaya kamu menyempurnakan bilangan iaitu hari-hari yang di tuntut untuk berpuasa dan hendaklah kamu bertakbir di atas kurniaan Allah kepada kamu mudah-mudahan kamu menjadi hamba yang bersyukur."

apabila kita berbicara mengenai hari raya maka kita akan mengatakan hari berseronok dan bergembira. memang ini tidak dinafikan dalam Islam iktiraf hak orang islam untuk berseronok dan bergembira, tetapi islam meletakkan batas-batas yang tertentu.

Bergembira dan berseronok dalam konteks bertakbir, membesarkan dan memuji Allah SWT. kerana itu pada hari raya aidilfitri disunatkan kita bertakbir sebagai kita mengzahirkan kesyukuran kita terhadap kurniaan Allah keatas diri kita.

dalam masa yang sama berterima kasih atas rasa bersyukur kurniaan Allah yang terbesar iaitu nikmat Islam dan iman. apa makna berseronok jika nikmat kedua-dua itu dilucutkan daripada diri kita. pada masa itu bergembira seseorang samalah seperti haiwan dan mereka yang tidak ada nilai islam dan Iman.

1 comments:

...Adoreable... said...

alangkah baiknye kalo sikap bermaaf-maafan ni di amalkan bkn saja pada bulan syawal kn???tp yg payahnye nk trendkn dlm diri tu...

macam2...